
-
2021
-
2020
-
2019
-
2018
-
2017
-
2016
-
2015
-
2014
-
2013
-
2012
-
2011
-
2010
-
2009
- 2008
-
2007
-
2006
-
2005
-
2004
-
2003
-
2002
-
2001
-
2000
-
1999
-
1998
-
1997
-
1996
-
1995
-
1994
-
1993
-
1992
-
1991
-
1990
-
1989
-
1988
-
1987
-
1986
-
1985
-
1984
-
1983
-
1982
-
1981
-
1980
-
1979
-
1978
-
1977
-
1976
-
1975
-
1974
-
1973
-
1972
-
1971
-
1970
-
1969
-
1968
-
1966
-
1964
-
1963
-
1961
-
1959
-
1958
-
1955
-
1954
-
1953
-
1952
-
1951
-
1950
-
1949
-
1948
-
1947
Öz: Tektonik yapısı ve depremselliği ile dünya üzerindeki aktif kıtasal bölgelerden biri olan Batı Anadolu`daki, kaynak, ortam ve zemin parametrelerinin belirlenmesi olacak büyük bir depremin tanımlaması ve meydana getireceği hasarın ölçeklenmesi açısından önemlidir. Bu çalışmada, Gediz Grabeni dolgu birimi zemin davranışı incelenmiştir. İlk olarak, Ulusal Kuvvetli Yer Hareketi Kayıt Şebekesi, İzmir (IZM) ve Bornova (BRN) istasyonlarna ait mikro ve orta büyüklükteki ivme kayıtlar kullanılarak, istasyonların üzerinde bulundukları yerel jeolojik koşullara ait, zemin büyütmesi ve doğal rezonans frekans belirlenmiştir. Daha sonra, Gediz grabeni için, derinliğin fonksiyonu olarak, ortalama bir hız ve bölgesel sönüm parametresi tanımlamak amacıyla, bölgeye ait detay jeoloji haritaları, jeolojik ve stratigrafik kesitler, sismik yansıma, gravite, rezistivite, hidrojeoloji, sondaj ve kuyu logu çalmaları incelenmiştir. Elde edilen bilgiler, Çeyrek Dalga Boyu Yaklaşım Metodu için girdi verisi olarak kullanılarak, graben dolgu biriminin yaratacağı zemin büyütme değerleri hesaplanmıştır. Bu büyütme değerleri kullanılarak, Gediz Grabeni üzerinde olması muhtemel, moment büyüklüğü Mw=7.0 olan bir depremin graben dolgu birimi üzerinde, farklı uzaklık ve periyotlardaki yapılarla etkileşiminin ne olacağı, pik ivme ve spektral ivme değerleri hesaplanarak, modellenmiştir. Elde edilen sonuçlara göre; Gediz Grabeninde olacak Mw=7.0 moment büyüklüğü ve 10 km derinliğindeki olası bir depremin üreteceği maksimum pik ivme değeri 0.42g`dir. Depremin merkez üstünde, 0.3 sn periyodundaki yapılara etkiyecek maksimum yatay ivme yükü, 1.2 g`dir. Ayrıca, Gediz Grabeni için elde edilen spektral ivme değerlerinin, odak uzaklığı 10 ve 30 km olan depremler için0.3 sn ve 100 km için 0.5 sn periyot değerlerinde en büyük olduğunu görmekteyiz.
Öz: Marmara Denizi`nde Antik Çağdaki üç büyük liman Byzantion (İstanbul), Perinthos (Marmara Ereğlisi),ve Kyzikos`tur (Belks). Bunlardan Byzantion haliç, Perinthos ve Kyzikos ise tombolo tipi limankentleridir. Byzantion, kuruluşundan günümüze kadar değişik gelime süreçlerinde varlığını korurken, Perinthos sönükleşerek yerini Marmara Ereğlisi kasabasına bırakmış, Kyzikos ise terk edilerek arkeologların ilgi odağı haline gelen Belkıs harabelerine dönüşmüştür. Flandriyen transgresyonu sonrasında oluşan limanlı kıyılardaki Perinthos ve Kyzikos Antik kentlerinin bir diğer ortak özelliği, Kuzey Anadolu Fay`na çok yakın bölgelerde kurulmuş olmalarıdır. Perinthos, Kuzey Marmara kıyısında, İstanbul Boğaz`nın 90 km batısında yer alır. KAF`n kuzey kolu Perinthos`un hemen güney açığından geçerken, buna bağlı depremler, tektonik yükselme ve tsunamilerin yan sıra kıyı heyelanlar, sel baskınlar kentin kuruluş ve gelişiminde etkili olan doğal etkenlerdir. Bölgenin aktif deprem kuğağında olmasına rağmen İstanbul depremleri hariç, buradaki yerleşmelerle doğrudan ilgili tarihsel veri çok azdır. Kentle ilgili en eski tarihsel deprem kaydı MÖ. 427 yılının Aralık ayına aittir. MÖ. 282yılında gerçekleşen ve bölgeyi etkileyen Gelibolu depreminin şiddeti VIII`dir. MS.90 yılında Çanakkale Boğaz`nda ve MS. 93`te üs merkezi Saros olan Gelibolu depremleri, etkileri belli olmayan olaylardır.Kent surlarının MS. II. ve III. yüzyıllarda onarıldığı göz önüne alındığında MS. 10 Kasım 117 Kapdağ Adası, MS. 138 Çanakkale-Bandırma depremi, MS. 160 Çanakkale ve MS. 3 Mayıs 170 güney ve doğu Marmara kıyısındaki depremler kent ve surlar etkilemiş olmalıdır. Bizans Çağı başında Perinthos canlılığını korumaktaydı. Şehir halk 433 yılında ziyarete gelen imparator II. Theododius`dan su yolların tamir etmesini istemiştir. Bu tamirat 430 yılında gerçekleşen VIII şiddetindeki İstanbul depremi sonrasına rastlar. Siyasal olaylar, anıtsal yapılar, depremleri ve onarımlar ile tanınan Justinianus dönemi (527-568) öncesi 478 Çanakkale ve 484 Gelibolu depremlerinin etkileri belli değildir. 6 Eylül543, 553, 555, 557 Silivri ve 558 İstanbul depremlerinin yaralar kısa sürede sarılmıştır. Yeni adı Herakleia olan Perinthos`un su yollar ve surlar Justinanus döneminde onarılmıştır. Kent daha sonra sırasıyla 715, 740 (Marmara ve Trakya kıyıları), 760 (İstanbul ve Trakya), 860 (Marmara), 989(Marmara), 23 Eylül 1063 veya 1064 (Bandırma, Kyzikos, İznik, Mürefte, İstanbul), 1296 (İstanbul, Marmara havzası), 1343 (Ereğli-Ganos), 14 Ekim 1344 (Gelibolu, Trakya kıyılar, İstanbul, Marmara adası), 1 Mart 1354 Gelibolu, Kuzey Marmara kıyıları, Trakya), Eylül-Kasım 1437 (İstanbul ve Gelibolu) tarihlerinde gerçekleşen depremlerden etkilenmiştir.
PDF Olarak Görüntüle
Öz: Batı Anadolu`nun en batı ucundaki güncel yapılardan biri olan İzmir Körfezi; KD, KB, K-G ve D-B uzanımlı faylar tarafından denetlenen denizel bir havzadır. Körfezin güney kenar üzerindeki Konak Güzelbahçe bölümü İzmir Fayı ile sınırlandırılmıştır. İzmir Fay bu kesimde yaklaşık D-B uzanımlı birbirine paralel iki ana segmentten yapılıdır ve Balçova`dan Güzelbahçe`ye kadar 1/25.000 ölçeğinde haritalanmıştır. Arazi verilerine göre İzmir Fay kuzeye eğimli ve oblik atım bileşenli normal fay niteliğindedir. Körfezin kuzey kenar üzerindeki Bayraklı-Karşıyaka bölümü, İzmir Fay`nın antitetiği olan Karşıyaka Fay ile sınırlıdır. Karşıyaka Fay bu kesimde yaklaşık D-B uzanımlı ve güneye eğimli oblik atımlı normal fay niteliğindedir. İzmir Fayı`na yaklaşık dik gelişen ve Sığacık Körfezi`nden Seferihisar ve Yelki-Güzelbahçe ilçesine kadar haritalanabilen Seferihisar Fay, Urla Havzasnın doğu kenarın oluşturur. Seferihar Fay`nın Sığacık Körfezi ile Yelki köyü arasındaki bölümü K20OD uzanımlı sağ yönlü doğrultu atımlı bir fay zonu şeklindedir. Fayın Yelki-Güzelbahçe arasındaki 5 km uzunluğundaki kesimi K50OD doğrultusunda uzanır ve Güzelbahçe`den itibaren kuzeydoğuya doğru İzmir Fay`na değişir. Bu zonda 1/1000ölçeğinde haritalanan fay segmentleri üzerinde açılan hendeklerde, doğrultu atımlı fayın (Seferihar Fay) bükülerek normal faya (İzmir Fay) dönüştüğü saptanmıştır. Fay zonlar boyunca 9 lokasyonda yapılan fay düzlemi ölçümleri, faylar oluşturan paleostreslerin yaklaşık K-G açılma ve D-B sıkışma kuvvetleri etkisinde gelitiğini göstermektedir. Bu veriler İzmir Fay, Seferihisar Fay ve Karşıyaka Fay`nın, transtansiyonel kuvvetler etkisinde, belirli dönemlerde birlikte çalarak İzmir Körfezi`nin açılmasına katkıda bulunduğunu belirtir.